Eli tänään oltiin ekassa virallisessa kokeessa Robin kanssa. Jännitti tosi paljon se paikalla makuu. Meidän ryhmässä oli 5 koiraa. Meillä oli numero 3.

Luoksepäästävyys 10

Luoksepäästävyydessä Robi ekan kerran elämässään kisatilanteessa nosti perseen ylös, ei siinä mitään liikku vähän eteenpäin ja oli ihan neutraali. En tosin voinut antaa sille normaalia vinkkiä luoksepäästävyyteen kun tuomari ei kiertänyt kunnolla eteen vaan siirtyi lähes sivuttain edellisen koiran luota meidän luo.

Paikallamakuu 9

Meni ekalla alas ja jätettiin koirat. Kävellessä viereisen ohjaajan belggari tulikin sen luo innoissaan ja mun oli pakko vilkaista olan yli et olihan Robi viel siellä ja olihan se maassa siel. Alkuun oli tosin hyvänoloinen, toisella puolella oleva koira nous ekan minuutin aikana kerran istuun ja vähän Robi sitä vilkuili. Minuutin jälkeen alko pikkasen piippaamaan sitä ennen oli menny lonkalle ja maannut nätisti. Piippauksen kera kesti sit loppuun asti kuitenkin. Mun jalat täris koko 2min niin etten tienny pysynkö pystyssä. Oli niin ihana palata Robin luokse kun se oli ollut niin taitava koira!

Robi oli hetken autossa ja sit virittelin sitä ennen meidän vuoroa, tuolloin vaikutti ihan hyvä vireiseltä mut heti kun käveltiin kehään ni muuttu, ilmeisesti mä jännitin niin paljon, en tiie miks must oli niin jännää. Toisaalta kehään mennessä mul oli tosi hyvä olo et päästään tekemään sitä mitä osataan kun pahin eli paikallamakuu on ohi.

No paikalla makuun alussa liikkuri oli esittäytynyt että on tämän kokeen liikkuri, kuitenkaan ei sitten ollut vaan jostain syystä tuomari käskytti itse.

Seuraaminen kytkettynä 6

Siis aivan kamalaa. Heti alusta asti Robi haahus hidasteli, haisteli sivuun ym oli jäljessä varmaan 1,5 metriä aika ajoin. Mä yritin sanoo käskyt normaalisti ja innostaen ehkä vähän herättäen mut ei käännöksissä jouduin jyrään melkein yli et koira kääntyi. Tuomari totes alkuun vaan et liikkeelle eikä sanonut loppuun kiitos, ni en oikein tiennyt milloin liike alkaa ja loppuu mikä oli varmasti iso niitti meidän suoritukselle kun en tienny koska kiittää koiraa.

Seuraaminen taluttimetta 0

Siitä mihin edellinen kaavio loppu, silitin koiraa ja tuomari sano et remmi irti ja heti kun olin laittanut remmin liikkeelle. No taas mentiin ja mä olin ihan lukossa samoin koira, vielä pahempaa haahuilua kuin remmissä ja loppu pätkällä kulki yli puol metriä edellä ja oli mun mielestä lähössä jo kehästä ulos ja kun mäkään en mistään mitään enää tajunnu ni nappasin äkkii hännästä kii. Ois pitäny nätisti pyytää ekstrakäskyllä viereen mut en tajunnu enää mitään siin vaihees. No nolla tietty siitä sitten. Täs vaihees mä olin ihan epätoivonen ja tosi sekaisin, en tosiaan ajatellut enää mitään.

Maahanmeno seuraamisen yhteydessä 7

Tuomari käskytti "liikkeelle" heti kun olin saanu koiran perusasentoon, mun suusta siinä vaiheessa tuli "valmis seuraa", ja taas mentiin seuraaminen haahuilua, ja mietin et mitä me ollaan tekemäs kun seuruutin et mikä liike tää olikaan. Käsky sit tuli ja meni maahan. Perusasennon otti ehkä vähän hitaasti mut ymmärrettävistä syistä kun mä olin toki sen mielestä outo ja pelottava kun olin ihan pihalla.

Luoksetulo 0

Ja juu tää meidän varmimpia liikkeitä..huh. Tällä kertaa tuomari kysy sentään et olenko valmis. Jätin koiran ja käskystä kutsu. Ei tapahtunut mitään Robi katteli sivuun, uudestaan kutsu ja ei vieläkään mitään, no ei varmasti halunnu tulla ku mä olin ihan outo ja reagoi tosi voimakkaasti muhun ja kaiken lisäksi kun ei ollut juuri kiitosta liikkeiden suorittamisesta tähänkään asti saanut. Sit tuomari siihen et no ei voi mitään ku ei tule ja mä otin jo askeleen koiraa kohti kunnes tajusin et hitto täytyyhän mun se sieltä tänne saada ottaa, ja kutsuin tule tule käskyllä innostaen ja peruuttaen ni sieltä se tuli, ilmiselvästi sekava liikkeiden väli eli se etten tienny saanko kiittää nyt koiraa vai en vaikutti tosi pahasti vireeseen.

Seisominen seuraamisen yhteydessä 7

Ja taas sieltä heti liikkeelle ei hetkeäkään saanu valmistautua, seuraaminen yhä sitä hapuilevaa mut otti asennon käskystä. Muuten ei ihmeellistä.

Estehyppy 8

Jaahas ja ei taaskaan tullu valmis kysymystä vaan heti käsky. Robi ei lähtenyt tietenkään ekalla sen verran jo siinä tajusin et mun sekoileva käytös ja hämmennys haittaa kyllä ja paljon. Toisesta käskystä yli ja aika kauas vasemmalle sivuun jäi seisomaan, hyvin perusasentoon. Tässä muistan miettineeni kun kehuin "hyvä" ja silitin et toiv. ei anna nollaa kun palkkasin koiraa mutkun ei sitä kiitos sanaa taaskaan sieltä tullu.

Kokonaisvaikutus 7

Juu eipä tuomarilla ollu mitään sanottavaa, seuraava.....

III-tulos 100p

Oli kyllä niin kamalaa et jos yhtään mielenterveyttäni tai koiran mielenterveyttä aattelen ni vois koko kisaura olla täs, mutta eipä mitään kun hulluja ollaan ni torstaina sitten uusiks ja nyt kyllä sanon todella jos en oo valmis tai kysyn et koska liike loppuu jos tommoista vielä tehdään. Onneks eri tuomari.

Olin kyllä niin ite lukossa tuossa tilanteessa etten osannu itteni ja koirani puolesta avata suutani, mut nyt ei auta ulina kuin kohti uusia koitoksia.