No nih ei ihan putkeen menny....

Tänään oltiin siis Pumit ry:n järkkäämässä kokeessa Oulunkyläntien kentällä. Ja harvinaisen kaamee esitys. Mä koitin kyllä olla jännittämättä mutta näin jälki käteen asiaa pohtien onnistuin siinä perin surkeasti.

Luoksepäästävyys 10

Heti kun mentiin kehään Robi oli levoton, piipitti ja mä en saanu siihen mitään kontrollia. Se ei kattonu yhtään eikä kuunnellu ollenkaan. Mun epätoivo varmaan paistoi läpi enkä varmasti ollu kovin innostava. Aah en meinannu saada koko koiraa sivulle lainkaan ennen luoksepäästävyyttä ja lopulta jouduin itse siirtymään sen viereen niin kuin se oisi mun sivulla. Tää nyt meni muuten ihan normisti, nousi tosin seisomaan ja yritti pusutella tuomaria jos se vaikka pelastais kipsissä olevan mamman luota pois.

Paikalla makaaminen 0

Jessus kun Robista ei taaskaan saanu minkäänlaista otetta vaikka kuin nätisti yritin ni ei vaan suostunut asettuu sivulle kunnolla. Ja maahan nyt ei tietenkään menny ekalla kun katteli muualle ja ei halunnutkaan kuulla mua. Toisella meni kun painuin ylävartalolla vähän päälle ja sanoin matalampaa vaativasti. Noh piipitys alko kun päästiin paikoillemme ja kesti tasaisesti 1min45s  asti kunnes nous ahdistustaan seisomaan ja astu neljä askelta eteen hitaasti ja epävarmasti. Mut mä olin ilmeisesti kuin se noita lumikista joten ei uskaltanut tulla mun luo, vaan seistä kökötti siinä sen vikat 15s. Käskystä sivulle. Yritin aatella sen jälkeen et hei tää on vaan normitreenit ja pidetään hauskaa, mut mun jännitys vaan jatku ja olin ilmeisen takakireä koko ajan. Voi Robi parka kun tälläsen viulunkielen kanssa yrittää tasapainoilla.

No ennen meidän yksilöliikkeitä otin innostavia juttuja pallopalkalla ja sainkin sen ihan hyville kierroksille ja just ennen kehään menoa haukutin ja hypytin eleellä vasten ja vaikutti hyvältä.

Seuraaminen kytkettynä 6

Heti kun tuomari sanoi et tästä näin seuraaminen hihnassa ni Robi meni taas sellaseks onnettoman oloiseks ja vire oli hävinnyt täysin. Seuraaminen oli sunnuntaikävelyä ja hajujen haistelua, muutamilla lisäkäskyillä höystettynä, edes juoksussa en saanu innostumaan. Tuomari sanoi pisteitä antaessaan et koirasta näkee et se osaa seurata mut nyt sitä kiinnostaa haistelu enempi. Jokaisen liikkeen jälkeen vapautin kehuin ja tein eleen. Ois mielenkiintoista nähdä tuon mun eleen ja kehujen erot treeneissä, mölleissä ja virallisissa.

Seuraaminen hihnatta 5

Jos mahdollista Robin vire laski pakkasen puolelle ja pahasti tässä. Lisäkäskyjä tuli taas muutamaan otteeseen ja koko ajan haki jotain muuta tekemistä kun seuraaminen.

Maahanmeno seuraamisen yhteydessä 0

Lähti liikkeelle yllättäen paremmin kuin noissa seuruissa mutta ei ollenkaan niin kuin oikeasti tekee. Ei jääny ekalla käskyllä, toistin ja jäi istumaan. Vapautuksessa kehuin ja tein eleen. En nyt muista minkä näiden liikkeiden jälkeen hyppäs mua vasten, osalla hyppäs ja oli edes vähän innostuneen oloinen, osalla ei. Tän liikkeen aikana mua sapetti tosi paljon ja tuli tosi paha mieli. Nielin sen ja aattelin et no koitan nauraa vaan ehkä se viel lähtee tästä.

Luoksetulo 6

Ei jääny ekalla paikalleen mikä oli taas ihan outoa. Vein takas ja nyt jäi. Ite nauroin keskenäni kun kävelin paikkalleni oottamaan kutsu-lupaa ja aattelin et menee varmaan Tian luokse kehän laidalle. Kutsusta tuli mutta hitaalla ravilla, perusasento oikein.  Tän jälkeen tuomari selitti jotain et vähentää kun ei jäänyt ekalla ja katoin et Robi kattelee kehän ulkopuolelle, ja sit se lähti kävelee reunaa kohti. Meinasin napata taas hännästä mut muistin et sitä ei ehkä kannata tehdä taas..joten kutsuin täällä, mut ei sehän pinkas ulos kehästä. Ei menny kenenkään luo vaan haisteleen mut erehty raasu haisteleen kevythäkin luona jos oli uros ja häkki perhanahan loikkas metrin rähinällä eteenpäin ja Robi sai slaagin. Sitten se olikin ihan kuuro, ei tullut takas vaan riekku karvat pystys et mitä hittoa kävi. Jouduin hakeen pois ja tulin kehän laidalle ja sanoin tuomarille et me jätetään tähän, ni sehän vastas et just meinas sanoo et keskeyttää kokeen kun koira ei tullut kutsusta takas vaan jouduin hakeen sen.

Keskusteltiin hetki tuomarin kanssa. Joka sano et selkeesti se osais muttei kiinnosta nyt niin paljoa tehdä. Mä kerroin et paineistuu herkästi mun toiminnasta et jännitän koetta. Kehotti menemään mölleihin mut vastasin et joo siellä toimii ykköstuloksen mukaisesti. Sanoi et selkeesti mun toiminta virallisessa on erilaista, ja näin päivän asiaa mietittyäni samaa mieltä mäkin. En usko et Robi ei tykkäis kisata mut ei se tykkää kisata tälläisen jääpalikan takakireän akkelin kanssa.Nolostunut

Noh sanoin tuomarille et meidän pitää vaan treenata lisää, ja se siihen et joo talvella tai ens kesänä sit kokeeseen. Kiitin tuomaria. Oli vallan mainio tapaus, tosi ystävällinen ja avulias, vaikkakin tiukka pisteiden suhteen mikä oli ihan oikeutettua mitä sen tuomarointia katoin. Suosittelen!

Meille siis pisteitä kasaan 60 ja keskeytetty koe.

Nooh nyt meil on sit yhet möllit ens sunnuntaina Mäntsälässä ja toivottavasti viralliset Siuntiossa syyskuun alussa, varasijalla ollaan tuohon, en tiedä monentena. Puhuttiin Tian kanssa et lainataan joltain videokamera ja nauhottais noi ni näkisin ite ja kuulisin mitä eroavaisuuksia noissa on. Koska pakko sen syyn on olla mun kisajännityksessä ja tekemisessä, eihän toi muuten toimis mölleissä palkatta niin hienosti mitä on toiminut.

Eniten kyllä harmittaa se paikkallaolo, pakko treenata se nyt ihan kuntoon piipitykset ja kaikki pois. Tai no okei okei harmittaa mua sekin et oon ite aika surkea tapaus. Huuto

Käytiin kokeen jälkeen sit viel Kirkkonummel Masalassa katteleen agikisoja kun Piina ja Pipa kisas ja nautittiin olostamme ja ihanista koiristamme. Mukana siis Tia ja Keiko sekä mun molemmat pikkuset. Kio ja Robi harjoitteli kisapaikalla kevythäkissä löhöilyä ja ihan mallikkaasti sujui, tosin Kio varoi vähän Robia kun samaa aikaa olivat häkissä. Kai se isoveikka on niin arvonsa tunteva on ettei sen silmille uskalla pahemmin hyppiä.Nauru